DZIECI I MŁODZIEŻ
Ten rozdział naszej opowieści prezentuje inspirujące przykłady zaangażowania dzieci i młodzieży, które upamiętniały dziedzictwo Mikołaja Kopernika w obchodach kopernikańskich w Polsce, począwszy od lat 70. XX wieku aż do dziś.
Młodzi ludzie, angażując się w programy edukacyjne, konkursy, inscenizacje, występy artystyczne, zloty i międzynarodowe spotkania, nie tylko pogłębiali swoją wiedzę o Koperniku, ale również tworzyli interpretując jego spuściznę. Rozdział ukazuje, jak z biegiem lat zmieniała się forma i rola uczestnictwa młodzieży w tych obchodach, odzwierciedlając zarówno zmiany w systemie edukacji, jak i w społecznym postrzeganiu nauki i historii.
W czasach PRL, obchody te miały często charakter zorganizowany i były okazją do propagowania oficjalnej ideologii. Po transformacji ustrojowej w 1989 roku, z nadejściem wolności i otwarcia na świat, dzieci i młodzież zyskały nowe możliwości twórczej interpretacji i eksploracji naukowego dziedzictwa Kopernika.
Rozdział ten obrazuje znaczący potencjał młodego pokolenia w kształtowaniu pamięci o wybitnych postaciach historycznych oraz w przyczynianiu się do pielęgnowania naukowego dziedzictwa narodu. To właśnie młodzi Kopernikanie, dzięki swojej ciekawości i zaangażowaniu, przekazują ducha odkrywczości kolejnym pokoleniom, gwarantując, że postać Kopernika pozostanie żywa w zbiorowej świadomości również w nadchodzących dekadach.