O wystawie cyfrowej

Struktura ekspozycji i opowieści cyfrowe

Wystawa cyfrowa podzielona została na trzy główne części. Pierwsza przenosi nas w świat cyfrowych opowieści, łącząc tradycyjne opowiadanie z nowoczesnymi technologiami. Druga opiera się na fascynującej narracji o dziele Mikołaja Kopernika De revolutionibus, opublikowanym w 1543 roku. Trzecia część zawiera z kolei różnorodne w swej formie kolekcje kopernikańskie, prezentujące artefakty związane z odkryciem Kopernika, od starożytnych prac do współczesnych wydań traktatu. 

Platforma, narzędzia i technologie cyfrowe

Omeka S & powiązane otwarte dane

Ekspozycja korzysta z innowacyjnego systemu Omeka S (moduły: CSSEditor, Data Visualization, IIIF Server, Image Server, Mapping, Sharing | motyw graficzny: Thanks, Roy), który umożliwia tworzenie i udostępnianie powiązanych otwartych danych, otwierając tym samym możliwość tworzenia nowej wiedzy. Wykorzystując metadane i otwarte słowniki, starannie wybrane obiekty informacyjne zostały udokumentowane i powiązane, tworząc sieć semantyczną. Ta unikalna inicjatywa dąży do stworzenia czytelnej dla maszyn kolekcji, integrując treści z różnych źródeł i łącząc je w spójną całość, otwierając tym samym nowe perspektywy badawcze i eksploracyjne.

Zastosowane rozwiązania

Oprócz wspomnianego systemu Omeka S, wystawa wykorzystuje zaawansowane narzędzia i technologie cyfrowe. Należy zaliczyć do nich Storiiies, StoryMapJS i TimelineJS, które pozwalają tworzyć, angażujące widza, interaktywne opowieści wizualne. Jednocześnie dzięki obrazowaniu IIIF możliwe jest dogłębne przyjrzenie się artefaktom. Artsteps umożliwia przeniesienie wystawy do wirtualnej przestrzeni 3D. ChatGPT dostarczył krótkie opisy dla zwiedzających, a MyHeritage Deep Nostalgia, MyHeritage DeepStory i Jigsaw Planet dodają dodatkowe elementy interaktywności i rozrywki.

Za pośrednictwem Audacity możliwe było nagrywanie ścieżek dźwiękowych, Photostage Slideshow umożliwił tworzenie multimedialnych prezentacji, zaś program Photoshop odegrał istotną rolę w procesie tworzenia grafiki i obróbki zdjęć, umożliwiając dopasowanie wizualnej strony wystawy do jej treści i atmosfery. Ekspozycja oparta została na specjalnie przygotowanej palecie barw oraz parze fontów, mianowicie: MedievalSharp oraz Lato. Te różnorodne narzędzia i technologie tworzą dynamiczną i fascynującą przestrzeń wystawową, umożliwiając odkrywanie i eksplorację w innowacyjny sposób.

Kuratorzy cyfrowi

  • dr Liliana Lewandowska
  • dr Dominik M. Piotrowski
Autorzy eksponatów

Autorstwo eksponowanych pozycji na wystawie „De revolutionibus” Mikołaja Kopernika (1543) w bibliotekach polskich

Typologia eksponatów „De revolutionibus”

Typy eksponatów na wystawie „De revolutionibus” Mikołaja Kopernika (1543) w bibliotekach polskich

Techniki graficzne

Techniki graficzne grafik w kolekcji "Wizerunki Mikołaja Kopernika"